مسافر حرم

۱۹ مطلب در اسفند ۱۴۰۳ ثبت شده است

محدودیت ها

طبعا هر مکانی دارای محدودیت ها و در نقطه مقابل مزایای خاص خود می باشد بنابر این با بررسی فضای اجرای برنامه خود بازی مناسب را انتخاب کنید

فضاهای داخلی

مساجد و حسینیه ها

اگر در مسجد برنامه ای اجرا می کنید حتما توجه داشته باشید بازی مورد نظر در شان مسجد بوده  و جهت وقف آن مکان مقدس رعایت گردد.

بنابر این در اجرای بازی ها در اماکن مقدس و وقف شده برای عبادت با محدودیت شرعی روبرو هستیم

بنابر این باید از برنامه های متناسب با این اماکن استفاده کرد

 

* بشین پاشو خوب وبد در ضمن نام افراد تاریخی

* اجرای حرکات از قبل تعیین شده در ضمن قصه

* مسابقه بله خیر معکوس / مسابقه بدون بله خیر آری نه

* بله خیر گروهی و از کی بپرسم

فضاهای بیرونی

 

پرسش پاسخ حرکتی

همه بچه ها یک جا جمع می شوند سپس ۴ گوشه یا ۲ گوشه کلاس یا نمازخانه به عنوان ۴ یا ۲ گزینه جواب سوال قرار داده می شود.سپس سوال پرسیده می شود در هر مرحله کسانی که در جای غلط ایستادند حذف می شوند.

ماهی گیری

 تعدادی کاغذ یا مقوا نوشته دار و سنجاق قفلی و اهن ربا حلقه ای .

روش بازی بر روی مقوا های قطعه قطعه شده حروف الفبا را یادداشت کنید به هر قطعه مقوا یک سنجاق قفلی متصل کنید

با کمک نخ و چوب و آهن ربا حلقه ای ین قلاب ماهی گیری مغناطیسی درست کنید

از بچه ها بخواهید جمله های خواسته شده را از میان حروف جمع کنند

 ( تک عبارت های معنی دار و ماندگار )

رمضان ماه خدا / من امامم را دوست دارم / ....

این بازی می تواند به صورت فردی یا گروهی

نوبتی یا همزمان / زمان دار یا ... با توجه به محدودیت های اجرایی شما انجام شود

 

 

هدیه دادن و جایزه دادن در برنامه های فرهنگی

 

هدیه دادن و امتیاز دهی در برنامه های فرهنگی یکی از نقاط مورد توجه و پر چالش بوده

 

* بدون جایزه

در ابتدا باید بگویم که سعی کنید که برنامه های شما آنقدر مفید و پر محتوا و جذاب باشد که اصلا نبود جایزه در آن احساس نشود

با این حال اگر در برنامه ای قصد جایزه دادن دارید به نکات زیر توجه کنید:

 

*جایزه مناسب :

سعی کنید جایزه متناسب با مناسبت مذهبی باشد و جوایز نامربوط خصوصا ضد فرهنگی استفاده نشود

* مقدار جوایز و قیمت آن:

اگر برنامه به صورت یک ماهه انجام می شود (به طور مثال ماه رمضان )سعی کنید برای تک تک افراد یک جایزه کف و حد اقلی در نظر بگیرید

* تفاوت رتبه ها:

جایزه نفر اول با نفرات بعدی ( دوم وسوم یا پنجم ) تفاوت معقولی داشته باشد ( نه خیلی زیاد و نه خیلی کم )

به جهت حفظ انگیزه میان رده های بالای جدول امتیاز

 

سعی کنید در روند جایزه دهی از امتیاز دهی روزانه  بهره ببریدو جایزه شما مربوط به مجموع فعالیت های دانش آموز باشد

( نحوه امتیاز دهی را در قسمت ( امتیاز ) مشاهده نمایید.

 

مطالب زیبای خود را با ما به اشتراک بگذارید

 

نمونه بازی های ارسالی از برخی دوستان:
 
 
 
 
ایده‌های جذاب در غرفه کودک و نوجوان ماه مبارک رمضان
1⃣ سفر به سرزمین رمضان: 
یک بازی تعاملی: یک مسیری در جلوی غرفه ایجاد کنیم که کودکان در آن حرکت کنند و در هر ایستگاه، یک مأموریت رمضانی انجام دهند. مثلاً:
ایستگاه اول: ایستگاه نیت یک جمله با نام خدا شروع کنند و یک نیت برای روزه‌ گرفتن بلند بگویند مثلاً برای رضای خدا تا ظهر(کله گنجشکی) یا تا اذان مغرب(روزه کامل) روزه میگیرم 
ایستگاه دوم: ایستگاه مهربانی روی یک کارت بنویسند که امروز با چه کاری می‌توانند مهربانی کنند. مثل دعای فرج
ایستگاه سوم: ایستگاه قرآن‌ یک آیه یا یک سوره کوچک‌ بخوانند. 
ایستگاه چهارم: ایستگاه نماز یک سوال درباره نماز پاسخ دهند مثلاً چرا نماز می‌خونیم؟ مثلاً در شبانه روز چندتا نماز می خونیم؟ ایستگاه پنجم : ایستگاه افطار و جایزه بگویند که چه حسی موقع افطار دارند و دوست دارند با چه چیزی افطار کنند در پایان، یک برچسب یا نشان ویژه "مسافر خوب رمضان" دریافت کنند. 
 
2⃣ رمضان به دور دنیا 🌎 (مسابقه دانستنی‌ها) 
تصاویری از شهرها یا کشورهای مختلف دنیا (مثل تهران، مشهد،مکه،کربلا، ایران، عربستان، چین، ژاپن، آلمان، آفریقا) را نشان بدهیم و بپرسیم: حدس می زنید این کشور کجاست؟ مردم این کشورها مسلمانند؟ چه نوع غذاهایی در این کشور برای افطار خورده می‌شود؟  می‌توانیم برای جذاب‌تر شدن، یک نقشه کوچک از جهان داشته باشید و روی آن نقاط مختلف را علامت بزنیم.
3⃣ افطار بهشتی 🌙 (قصه تعاملی)
  یک قصه از روزه گرفتن امام حسن و امام حسین علیه السلام به همراه پدر و مادرشان تعریف کنیم و در پایان از آن غذای بهشتی و دعای پایان سفره تعریف کنیم. حالا از بچه ها بپرسیم: اگر شما در این قصه بودید، دوست داشتید روزه می گرفتید؟ دوست داشتید با چه غذای بهشتی افطار می کردید؟ دوست داشتید چه چیزی از خدا می‌خواستید؟ 
4⃣ راز رمضان🛎 (کشف پیام‌ها):
  یک ماکت کعبه یا مسجد بسازیم و داخل آن چند پیام رمضانی بگذاریم. بچه‌ها یکی را انتخاب کنند و بخوانند. مثلاً "یک کار خوب در خانه انجام بده" "یک آیه از قرآن را حفظ کن" "امشب پایان غذا بعد از شکر خدا برای همه به خصوص امام زمان دعا کن" "به یک نفر که تشنه است آب بده" بچه‌هایی که کارشان را انجام دهند، در نوبت بعدی که آمدند جایزه کوچکی دریافت کنند. 
5⃣ قلک آرزوها ❤️ (برای دعا و ارتباط با خدا) 🕋:  یک جعبه زیبا در غرفه بگذاریم و از کودکان بخواهیم: یک دعا یا آرزوی کوچک برای خودشان و خانواده و بلکه برای مهربانترین انسان جهان بنویسند و داخل صندوق بگذارند.  در پایان هر برنامه کوتاه، دعاهای تا آن لحظه را بیرون بیاوریم و بدون ذکر نام بخوانیم و به همه آنهایی که دعا نوشته بودند جایزه کوچکی داده شود و به بهترین دعا جایزه بهتر داده شود.
6⃣ آی قصه‌‌ قصه قصه، نون و پنیرو پسته روایت داستان‌های کودکانه قرآنی مثل داستان غدیر، فرود فرشتگان در شب قدر، تحقق وعده ارث بردن صالحان زمین را و..
7⃣ بازی‌های قرآنی رمضانی:  پانتومیم رمضانی: اجرای پانتومیم با مفاهیمی مثل سحر، افطار، نماز، دعا.  حدس بزن!: خواندن آیه بعد یا قبل آن آیه ای که مربی خواند  نقاشی کن: با چشم بسته سفره افطار یا سحری را زیباتر کشیدن  با یک نفس بگو: «من روزه و افطار را خیلی دوووووووووست دارم» (هر کس در مدت زمان بیشتر بکشد برنده است)
8⃣ جملات کارتی:  کارت‌هایی با مفاهیم مختلف رمضان (مثل قرآن، روزه، شب قدر، امام زمان) را به بچه‌ها بدهید تا خاطره، دعا یا مطلبی جالب درباره آن بگویند. بهترین جمله هدیه بگیرد.
9⃣ ساخت کاردستی ساده: درست کردن فانوس کاغذی با پیام‌های قرآنی و رمضانی. درست کردن کارت پستال‌های تبریک مهمانی ماه خدا، عید فطر.  درست کردن رحل قرآن مقوایی
0⃣1⃣ بسته‌ اعمال:  روی کاغذهای کوچک، اعمال نیک (مثل کمک به والدین، دعا برای دیگران، خواندن قرآن) نوشته و درون یک جعبه قرار دهید. بچه‌ها یکی بردارند و نیت کنند که در روز انجام دهند و اگر روز بعد هم آمدند تعریف کنند چکار کردند و هدیه بگیرند
1⃣1⃣ قرائت کودکانه:  خواندن سوره کوچک‌ قرآن یا دعاهای معروف ماه رمضان با میکروفن  همخوانی بچه ها صلوات قرآنی یا دعای فرج پشت میکروفن
2⃣1⃣ اجرای نمایش کوتاه: یک نمایش ساده درباره اهمیت روزه، ، کمک به نیازمندان و انتظار (با کمک بچه ها و ریش و سبیل گذاشتن).
3⃣1⃣ دلنوشته های رمضانی :  روی یک تخته سیاه یا تخته وایت برد بچه ها دلنوشته بنویسند  روی کاغذهای کوچک رنگی به شکل پروانه یا گل، بچه ها با خودکار بنویسند و روی بنر دلنوشته چسبانده شود
4⃣1⃣ رنگ آمیزی:  نقاشی، رنگ آمیزی "سفره افطار» «قرآن و نماز» «شب قدر و امام زمان»
5⃣1⃣ عکاسی و ثبت خاطره:  گوشه‌ای از غرفه برای عکاسی با تم رمضان آماده کنیم بنر بزنیم تا بچه ها عکس یادگاری بگیرند. ✒️ با تشکر از : محمدمهدی نقیب زاده/ مجید نوروزی
فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها

مربی محترم با توجه به عنوان بازی کتاب پیرامون نعمت های الهی،شما می توانید از سر فصل های زیر کمک بگیرید

 

* یاد آوری نعمت ها  (مربی می تواند با شمردن نعمت های بیشمار الهی در ضمن یک مسابقه جذاب شکر گذاری نعمت هارا یادآور شود )

 

* زمان های شکر گذاری خاص   بطور مثال هنگام غذاخوردن ، آب نوشیدن ، سجده شکر بعد از نماز،هر وقت یاد نعمتی افتادیم، در موقع نزول باران و ...  
 

* آموزش شکر گذاری

 

* موارد شکر در قرآن    اعملوا آل داوود شکرا ...

 

* اذکار شکر

امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر که در هر روز هفت مرتبه بخواند:
الْحَمْدُ للهِِ عَلَى کُلِّ نِعْمَة کَانَتْ أَوْ هِیَ کَائِنَةٌ.
سپاس خداى را سزاست بر هر نعمتى که بر من ارزانى داشته یا موجود مى باشد.
شکر آنچه که گذشته و آنچه که باقى مانده را به جا آورده است.

دعای شکر امام علی (ع):
امام علی (ع) فرموده‌اند:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى کُلِّ حَالٍ.»
ترجمه: در هر حال، خداوند را سپاس می‌گویم.

 

عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَنْ قَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ فَقَدْ شَغَلَ کُتَّابَ اَلسَّمَاوَاتِ فَیَقُولُونَ اَللَّهُمَّ لاَ نَعْلَمُ اَلْغَیْبَ فَیَقُولُ اَللَّهُ اُکْتُبُوهَا کَمَا قَالَهَا عَبْدِی وَ عَلَیَّ ثَوَابُهَا .

* سجده شکر 

سجده شکر از سجده‌هاى مستحب است که برای ادای شکر بجا آوره می‌شود. از آن در باب صلات سخن گفته‌اند.

سجده شکر در موارد زیر مستحب مؤکد است: بعد از هر نماز واجب و مستحب؛ هنگام رسیدن نعمتى جدید و یا تجدید نعمت؛ هنگام دور شدن نقمت و بلایی از انسان و نیز یاد آورى آنها؛ پس از توفیق یافتن در به جا آوردن عملى نیک یا ترک گناهی نیز هنگام مشاهده فرد مبتلا به بلایى و دیدن فاسق


* امثال و حکم شکر گذاری از دانش آموز بخواهید ضرب المثل یا شعر درباره شکر و نعمت بگویند یا بنویسند با خط خوش
 
شکر نعمت نعمتت افزون کند ... 

نعمت شود زیاده به قدر زبان شکر
نخلی است این که ریشه آن در دهان توست

صائب تبریزی

روزی که خدا نعمت را تمام کرد

﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا﴾ [مائده:3]...

...امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم...

در روز غدیر بالاترین و برترین نعمت به انسانها داده شد

 

یاد آوری بزرگترین نعمت خداوند یعنی:

« نعمت ولایت امیرالمومنین علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام»

در روز عید غدیر می گوییم :

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوَلَایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام»

 

راجع به آیه « یومئذ یسئل عن النعیم ...»

در ادامه به این حدیث توجه شما را جلب می کنبم


عَنْ حَنَانِ‌بْنِ‌سَدِیرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ جَعْفَرِ‌بْنِ‌مُحَمَّدٍ (علیه السلام) ... قَالَ یَا سَدِیر لَا تُسْأَلُ عَنْ طَعَامٍ طَیِّبٍ وَ لَا ثَوْبٍ لَیِّنٍ وَ لَا رَائِحَهًٍْ طَیِّبَهًٍْ بَلْ لَنَا خُلِقَ وَ لَهُ خُلِقْنَا وَ لْنَعْمَلْ فِیهِ بِالطَّاعَهًِْ قُلْتُ لَهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَا النَّعِیمُ قَالَ حُبُّ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ عِتْرَتِهِ (علیهم السلام) یَسْأَلُهُمُ اللَّهُ تَعَالَی یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ کَیْفَ کَانَ شُکْرُکُمْ لِی حِینَ أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ بِحُبِّ عَلِیٍّ وَ عِتْرَتِهِ.

حنان‌بن‌سدیر از پدرش نقل کرده است: نزد امام صادق (علیه السلام) بودم... فرمود: «ای سدیر! هرگز از غذای خوب و لباس نرم و بوی خوش از شما بازخواست نخواهند کرد. این‌ها برای ما خلق شده است و ما برای استفاده از آن‌ها مأموریم که با استفاده از این نعمت‌ها فرمان‌بردار خدا باشیم». عرض کردم: «پدر و مادرم فدایت! پس نعیم چیست»؟ فرمود:

«حبّ امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) و خاندانش (علیهم السلام).»

خداوند روز قیامت بازخواست خواهد کرد چگونه سپاس نعمتی که بر شما ارزانی داشتم از حبّ علی (علیه السلام) و عترتش (علیهم السلام) به‌جا آوردید.

 

بازی و مسابقه جهت نعمت ها

بازی گفتاری

می توانید یک حرف انتخاب کنید و بگویید از آن چند نعمت نام ببرند این بازی می تواند فردی یا گروهی / روی تخته یا کاغذ / نوبتی یا همزمان و یا به هر شکل دیگری انجام شود

نوشتن خط ( شکر نعمت نعمتت افزون کند ...

 

نمونه بازی حرکتی

با بستن چشم روی وایتبرد یا کاغذ چیزی بنویسند بعد که همه انجام دادند و معترف به سختی کار بدون چشم شدند یاد آور نعمت چشم و لزوم حفظ چشم از گناه  شویم

با بقیه اعضا هم می شود مانند این بازی را طراحی کرد که در سایت قابل مشاهده است.

فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها

قرآن و محتوای جذاب و متنوع و گسترده آن، دست مربی را برای طراحی سوال و معما و قصه گویی بسیار باز می گذارد

با این حال بعضا مشاهده می شود که برخی سوالات مطرح شده از اولویت آموزشی کمتری برخوردار هستند(مثلا اولین کلمه صفحه فلان چیست ؟)

اگرچه جهت تنوع و یا گسترده کردن دامنه سوالات،به مقدار کم از این دست سوالات می شود استفاده کرد.

پس بهتر این است که در طراحی سوالات همت بگماریم و محتواهای سودمند تری عنوان کنیم.

قصه های پیامبران

شناخت دشمنان آنها 

و اتفاقات و معجزات زمان پیامبران

اشاره به نعمت های ذکر شده در قرآن 

دانستنی های بهشت و جهنم و قیامت و معاد

شگفتی های قرآن  و موضوعات دیگر

همگی مناسب طراحی سوال و معما برای رده های مختلف سنّی هستند.

کلاس حفظ

اگر در ماه مبارک رمضان تصمیم به برگزاری کلاس حفظ یا ترتیل و روخوانی دارید به نکات زیر توجه داشته باشید

حفظ و یادگیری آیات و سوره های خاص و پرکاربرد در زندگی روزمره در اولویت برنامه شما باشد.

مزیت چنین کاری بسیار واضح است  و در راستای تثبیت (به علت تکرار مستمر وروزانه )به موفقیت طرح شما و ماندگاری در ذهن کودک، کمک می کند.

سوره هایی از قبیل «یس» «الرحمن»  «واقعه »  و ...

و آیاتی از قبیل «آیة الکرسی»‌‌‌  «وان یکاد»‌‌‌‌

برخی آیات که دارای نکات اخلاقی یا اعتقادی ویژه ای هستند.

آیات سوره لقمان  همچنین «و بالوالدین احسانا » «آیه ابلاغ جانشینی » «آیه مباهله » و دیگر آیات

قرآن و اهل بیت:

حتما به خاطر داشته باشید قرآنی که پیامبر صلی الله علیه و آله  معرفی فرمودند همیشه به همراه اهل بیت می باشد و ..

قرآن بی علی ثمرش ابن ملجم است

حدیث ثقلین را برای بچه هاتوضیح دهید

وَ قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:

إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ .

فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها

از لذت بخش ترین خاطرات نوجوان ها شرکت در گروه سرود و تواشیح . خواندن در میکروفون اعم از مداحی و تکبیر و اذان و دعاست.

حالا چند نکته راجع به سرود و تواشیح

* ساده و همه فهم بودن

(به این نکته توجه داشته باشید که تواشیح هایی را انتخاب کنبد که اجرای ان ساده باشد

برخی تواشیح ها و سرود های موجود توسط گروه های بسیار حرفه ای و با مدت ها تمرین اجرایی شده است و قابلیت اجرا برای همه را ندارد

* حفظ احترام ماه رمضان و مجلس قرآن و اهل بیت  علیهم السلام

(به جهت حفظ احترام ماه مبارک رمضان و همجنین فضای اجرا ( مسجد )از کلیپ های بدون موسیقی استفاده کنید)

* زمان اجرا

(مناسبت ولادت امام حسن ع و همچنین ایام شهادت امیرالمومنین ع  و یا شب پایانی جهت عید فطر )

* اجرای بچه ها در مسجد در حضور والدین

برای اجرای بچه ها در مسجد در حضور والدین، مناسب و خوب است پس از روزهای  ابتدایی ماه مبارک ، تمرین روزانه و برنامه ریزی وهماهنگی آن را شروع کنید.

* استفاده از همه

از آنچا که در این کار بعُد تربیتی اولویت است مراقب اثرات پیرامونی و بعدی این برنامه ها باشید بنابر این :

سعی کنید از تمام بچه ها در سطوح مختلف و با تواناییهای متفاوت استفاده کنید به گونه ای که باعث دلشکستن برخی نشود (ملاک شما صحیح خواندن باشد و خیلی به صدای افراد گیر نباشید اگر مجبور به گزینش شدید براساس تلاش گزینش کنید نه بر اساس صدا و موهبت الهی )

* اجرای کوچکترها

برای سنین پایین تر اجرای هم خوانی دعای سلامتی امام زمان عج مناسب است

* انتخاب شعر

سرود هایی که مضامین اعتقادی قوی خصوصا مرور اسامی ۱۲ امام و ۱۴ معصوم دارد .

به عنوان مثال:

سرود من بچه شیعه هستم در عین سادگی محتوای بسیار دقیق و زیبایی دارد.

سرود (این کتاب) مربوط به ۵ تن آل عبا و قابل اجرا در مناسبت های مختلف است.

* دعاهای ماه رمضان خصوصا جوشن خوانی

شما می توانید چند نفر را برای خواندن دعای جوشن ( ۵ فراز ابتدایی ) از اول ماه مبارک انتخاب کنید و با آنها به صورت ویژه برنامه داشته باشید هر روز تمرین کنند تا در شبهای قدر بخوانند ( ملاک شما صحیح و واضح خواندن دعا باشد و خیلی روی صدای زیبا زوم نکنید )

* مشاهده تاثیر فوری و دراز مدت :

ناخواسته و بطور پیوسته بچه ها سرود را مرور می کنند و این مطلب اثبات شده است

شما می بینید بعد از مدتی چندین نفر در مسجد یا مدرسه دارید که دعا به دست ساعت ها مشغول تمرین هستند

بعد ها از این افراد قاریان قرآن و مداح های خوبی تربیت می شود

* دخترها  در حضور نامحرم اجرا نکنند. 

دوستان عزیز توجه !!

همانطور که خداوند شفاء را در حرام قرار نداده است،هدایت هم بواسطه کار حرام یا مخلوط با حرام محقق نمی شود.

مراقب باشیم شیطان از طریق زیبا جلوه دادن برخی عناوین ما را نفریبد و نا خالصی وارد برنامه های ما نشود.

معیار اول و آخر رضایت پروردگار است(نه جذاب بودن )

تجربه نشان داده است تغییر رویه به صورت مقطعی موثر بوده آنهم ظاهری و بعد از مدتی همین جذابیت های ظاهری هم کم رنگ شده و بی نتیجه می ماند.

پس کاری که ارئه می دهیم خالی از موسیقی و حضور نامحرم باشد.

ان شاء الله با لطف اهل بیت علیهم السلام نتیجه مطلوب حاصل می شود.

ما وظیفه خود را درست انجام دهیم خداوند خودش اسباب هدایت و نجات را فراهم می نماید.

فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها

* شناخت اماکن نجف اشرف و آشنایی با جغرافیای نجف

* نشان دادن عکس تصاویر مزارات و مساجد و یا صحن و رواق و ...به همراه توضیح مختصر

(مسجد کوفه/ محراب مسجد/ مسجد سهله / مسجد حنانه / مقبره کمیل /مقبره میثم تمار/...)

* انبیای مدفون در نجف (مقبره / هود و صالح / دفن آدم و نوح در کنار حضرت / ...)

* از تاریخچه بنای حرم امیرالمومنین ع برای بچه ها بگویید.

* از فضیلت شهر نجف و ثواب عبادت و دفن و بیتوته  یا حتی یک شب ماندن در شهر نجف برای آنها بگویید .

فعالیت های داخل کلاس

 

*از بچه ها بخواهید یک خاطره زیبا یا یک نقاشی و یا انشا با این موضوع برای جلسه بعد آماده کنند.

* جهت حرم و قبله (می توانید همراه با تمرین (جهت شناسی جغرافیایی ) ضمن آموزش قبله و ...

جهت نجف و کربلا را تعیین کنید و رو به نجف کنید و سلام بدهید

فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها

برای محاسبه سن قمری از این قسمت وارد شوید

محاسبه سن قمری

 

تقلید:

تقلید در احکام دینی بر هر مسلمان مکلفی واجب است. تقلید در احکام عمل کردن به دستور مرجع تقلید مجتهد است.

شرایط مرجع تقلید: مرد، بالغ، عاقل، شیعه دوازده امامی، حلال‌زاده، زنده و عادل، اعلم باشد. اعلم یعنی که که در احکام دینی از همه داناتر است.

 

وضو:

نیت ـ شستن صورت ـ شستن دست راست ـ شستن دست چپ ـ مسح سر ـ مسح پای راست ـ مسح پای چپ

 

نحوه وضو گرفتن

 

۱. نیت

برای وضو نیز به مانند نماز ابتدا باید نیت وضو داشته باشیم. یعنی قصد وضو گرفتن برای انجام فرمان خدا و تقرب به خداوند را داشته باشیم.

البته لازم نیست حتما بصورت کلامی گفته شود که وضو میگیرم قربه الی الله. همین که از ذهن خود نیت را بگذرانید، کفایت می کند.

 

2. شستن صورت

در این مرحله با دست راست مقداری آب به صورت زده و از محل رشد مو در پیشانی تا تا انتهای چانه و گردی صورت (از بالای صورت به پایین) را می‌شوییم.

 

۳. شستن دست راست

با دست چپ به بالای آرنج دست راست خود آب ریخته (از بالا به پایین) و از آرنج تا سر انگشتان دست راست را می‌شوییم.

مستحب است که آقایان آب را از پشت آرنج ریخته و دست را بشویند و خانم ها از جلو آب ریخته و بشویند. البته این عمل مستحب است و در صورت عدم رعایت آن، مشکلی در صحت وضو ایجاد نمیکند.

 

۴. شستن دست چپ

به مانند مرحله قبل این بار با دست راست از آرنج تا سر انگشتان دست چپ را از بالا به پایین میشوییم.

توجه: به هنگام شستن صورت و دست ها باید توجه داشته باشیم که این شستشو از بالا به پایین انجام شود. اگر برعکس از پایین به بالا، یعنی از انگشتان تا آرنج بشوییم، وضو باطل بوده و نماز با آن وضو صحیح نیست.

 

۵. مسح سر

با رطوبتی که از مراحل قبل روی دستانمان باقی مانده، با انگشتان دست راستمان از بالای سر تا کمی پایین تر مسح می کشیم.

در این مرحله به این نکته بهتر است توجه شود که لازم نیست آب در مسح سر بر پوست سر برسد و یا حتما مستقیما بر پوست سر کشیده شود. اگر بر قسمت انتهایی موها هم کشیده شود، وضو صحیح بوده و کفایت میکند. ولی اگر موهای سر به اندازه ای بلند باشند که روی صورت ریخته شوند و یا موها از قسمتی از سر در قسمتی دیگر از سر قرار بگیرند، مانند خانم ها که اکثرا دارای موهای بلندی هستند، باید فرق سر را باز کرده و مسح را روی پوست بکشند.

 

6. مسح پای راست

با دست راست و رطوبتی که از قبل مانده از سر انگشتان پای راست تا مفصل مسح میکشیم.

 

۷. مسح پای چپ

مرحله قبلی را با دست چپ و بر روی پای چپ انجام میدهیم.

 

مواردی که وضو لازم دارد:

براى شش چیز باید وضو گرفت:

(اوّل) براى نمازهاى واجب غیر از نماز میّت ، و براى نمازهاى مستحبّ وضو شرط صحّت است.

(دوم) براى سجده و تشهّد فراموش شده و دو سجده سهوى که براى تشهّد فراموش شده بجا مى آورد ، و اگر بین آنها و نماز حدثى از او سر زده ـ مثلا بول کرده باشد ـ بنابر احتیاط واجب نماز را اعاده کند ، ولى براى سجده سهو در غیر موردى که ذکر شد واجب نیست وضو بگیرد.

(سوم) براى طواف واجب در حجّ یا عمره.

(چهارم) اگر نذر یا عهد کرده یا قسم خورده باشد که وضو بگیرد.

(پنجم) اگر نذر کرده باشد که جایى از بدن خود را به خط قرآن برساند ، در صورتى که آن نذر صحیح باشد، مانند بوسیدن قرآن.

(ششم) براى آب کشیدن قرآنى که نجس شده ، یا براى بیرون آوردن آن از محلّى که بودن قرآن در آن محلّ موجب هتک است ، در صورتى که مجبور باشد دست یا جاى دیگر بدن خود را به خط قرآن برساند ، ولى چنانچه معطّل شدن به مقدار وضو بى احترامى به قرآن باشد ، باید بدون این که وضو بگیرد قرآن را از آن محلّ بیرون آورد ، یا اگر نجس شده آب بکشد.

 

مس خط قرآن و ترجمه آن و اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال

مسأله ۳۲۳ ـ مسّ نمودن خط قرآن ـ یعنى رساندن جایى از بدن به خط قرآن ـ براى کسى که وضو ندارد حرام است ، و رساندن موى بدن به قرآن مانعى ندارد در صورتى که از توابع بشره شمرده نشود ، و اگر قرآن را به زبان فارسى یا به زبان دیگرى ترجمه کنند مسّ آن در غیر اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال اشکال ندارد.

 

جلوگیرى بچه و دیوانه از مس خط قرآن

مسأله ۳۲۴ ـ جلوگیرى بچّه و دیوانه از مسّ خط قرآن واجب نیست ، ولى اگر مسّ نمودن آنان بى احترامى به قرآن باشد باید از آن جلوگیرى کنند.

 

مس اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال و چهارده معصوم (علیهم السلام)

 

مسأله ۳۲۵ ـ کسى که وضو ندارد ـ بنابر احتیاط واجب ـ نباید اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال را به هر زبانى که نوشته شده باشد مسّ نماید ، و احتیاط مستحبّ آن است که اسماء مبارکه چهارده معصوم (علیهم السلام) را هم بدون وضو مسّ ننماید.

 

مبطلات روزه

 ۹ چیز روزه را باطل مى کند. در اینجا به چند نمونه اشاره می کنیم. برای تفصیل بیشتر می توانید به رساله های عملیه رجوع کنید:

خوردن و آشامیدن: خوردن و آشامیدن روزه شخص مکلف را باطل می کند.

دروغ بستن به خدا و پیغمبر و ائمّه معصومین(علیهم السلام): مثلا کسی بگوید که پیامبر یا امامان فلان حرف را زده است در حالی که هیچ حدیث معتبری در این زمینه وجود نداشته باشد.

 رساندن غبار به حلق بنابر احتیاط واجب.

فرو بردن تمام سر در آب: یعنی مسلمان مکلف تمام سر خود را در آب فرو ببرد.

 

 

روزه نگرفتن بدون عذر شرعی

 

قال الإمام الصادق سلام الله علیه
«من أفطر یوما من شهر رمضان خرج روح الإیمان منه ... »


🔸 حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر کس یک روز از ماه رمضان را بدون عذر افطار کند (یعنی روزه نگیرد یا روزه اش را بدون عذر باطل کند) روح ایمان از او خارج می شود.


📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۱۱۸

فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها

 

 

ورود به مسابقه کتاب « مهمان رمضان »

 

فهرست مطالب  کتاب «مهمان رمضان»

جهت ورود به هر یک از بخش های مورد نظر، بر روی نام آن بخش کلیک کنید.

 

جهت ورود به هر یک از بخش های مورد نظر، بر روی نام آن بخش کلیک کنید.

1. مسابقه سراسری

2. رمضان در قاب تصاویر

3. مفاتیح

4. جدول برنامه ریزی عبادی

5. ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها

6. احکام

7. امام حسن مجتبی علیه السلام

8. قرآن کریم

9. شب قدر

10. امیرالمؤمنین علیه السلام

11. سرود

۱۲. عضویت در کانال مسافر مدینه ( مسابقات دوره ای و اطلاع از برندگان )

فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها

نکاتی آموزنده از کتاب مفاتیح که می توانید برای دانش آموزان شرح بدهید

 

تفاوت زیارات مخصوصه / مطلقه / جامعه

تفاوت اعمال مشترکه و مختصه

ترتیب نوشتاری اعمال سال

ترتیب نوشتاری زیارات بر اساس شهر ها و نه به ترتیب معصومین

( مدینه/نجف/ کوفه/ کربلا/ کاظمین/ مشهد/ سامرا/ زیارات جامعه و وداع ائمه / امام زادگان )

خواندن یک صفحه در کلاس / تکلیف در خانه

محل دفن شیخ عباس قمی در نجف در کنار استادش محدث نوری و طلب آمرزش برای مولف

یک صد ساله شدن نشر مفاتیح و تمبر یادبود مفاتیح الجنان 

فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها
فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها

 درباره اصحاب کساء  ( پنج تن آل عبا)

 

نمونه اجرای سرود « لی خمسه .. »

گروه سرود نوجوانان مسجد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

روستای ارودان استان فارس

تشکر ویژه از امیر حسن حسن پور( ضبط و تنظیم صدا )

 

شما می توانید از طریق لینک زیر:

«متن و صوت داستان حدیث کساء»

را دریافت کنید

 


این صفحه در حال آماده سازی می باشد.

فرزند حضرت زهرا سلام الله علیها